FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Psikoloji
PSY 427 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Psikolojik Testler
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSY 427
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere psikolojinin farklı alt alanlarında yaygın olarak kullanılan psikolojik testleri ve bu testlerin kullanımlarına ilişkin etik kuralları tanıtmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, psikolojinin farklı alt alanlarında yaygın olarak kullanılan psikolojik testler ve bu testlerin kullanımına ilişkin etik ilkeler hakkında temel bilgilerin aktarılmasına odaklanmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş ve ders izlencesinin gözden geçirilmesi | |
2 | Psikolojik Testler ve Değerlendirme | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, "Psychological Testing and Assessment”, chap. 1 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 1-40. |
3 | Testlerin Tarihsel, Kültürel Gelişimi ve Etik Unsurları | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, "Historical, Cultural, and Ethical Considerations”, chap. 2 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 41-84. |
4 | Geçerlik ve Güvenirlik | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, “Reliability” and “Validity”, chap. 5 and 6 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 157-220. |
5 | Zekâ ve Ölçümü: Binet Ölçekleri | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, “The Assessment of Intelligence”, chap. 9 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 297-346. |
6 | Zekâ ve Ölçümü: Wechsler Zekâ Ölçekleri | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, “The Assessment of Intelligence”, chap. 9 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 297-346. |
7 | Eğitim Alanında Değerlendirme (Başarı ve Beceri Testleri) | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, “The Assessment for Achievement”, chap. 10 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 349-389. |
8 | Kişilik Değerlendirme: Kuram ve Objektif Testleri (MMPI) | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, “Personality Assessment: An Overview”, chap. 11 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 390-443. |
9 | Kişilik Değerlendirme: Projektif Testler (TAT, Rorschach) | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, “Personality Assessment Methods”, chap. 12 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 444-498. |
10 | Klinik ve Danışmanlık Bağlamlarında Değerlendirme | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, “Clinical and Counseling Assessment”, chap. 13 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 499-549. |
11 | Nöropsikolojik Değerlendirme | Ronald Jay Cohen, W. Joel Schneider, and Renée Tobin, “Neuropsychological Assessment”, chap. 14 in Psychological Testing and Assessment, 10th Ed. (McGraw Hill, 2022), 550-589. |
12 | Sağlık Psikolojisi ve Sağlık Hizmetlerinde Testler | Robert M. Kaplan and Dennis P. Saccuzzo, “Testing in Health Psychology and Health Care”, chap. 17 in Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues, 8th Ed. (Cengage Learning, 2017), 443-482. |
13 | Endüstri ve İş Ortamında Ölçme | Robert M. Kaplan and Dennis P. Saccuzzo, “Testing in Industrial and Business Settings”, chap. 18 in Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues, 8th Ed. (Cengage Learning, 2017), 483-511. |
14 | Test Yanlılığı ve Ölçme | Robert M. Kaplan and Dennis P. Saccuzzo, “Test Bias and Testing and the Law”, chap. 19 and 20 in Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues, 8th Ed. (Cengage Learning, 2017), 513-585. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Cohen, R.J., Schneider, W.J., ve Tobin, R. (2022). Psychological testing and assessment. (10. Basım). McGraw Hill. ISBN13: 978-1260837025
Kaplan, R. M., ve Saccuzzo, D. P. (2017). Psychological testing: Principles, applications, and issues (8. Basım). Cengage Learning. ISBN 978-1337098137 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje |
1
|
20
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
1
|
20
|
20
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
44
|
44
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. |
X | ||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. |
X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. |
X | ||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. |
|||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. |
|||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. |
|||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. |
|||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. |
X | ||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. |
X | ||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Çocuklarda ‘Deprem Travmasına’ Dikkat
Kahramanmaraş'ta meydana gelen 7.7 ve 7.6 büyüklüğündeki iki deprem, Türkiye’yi yasa boğarken yetişkinlerin yanı sıra çocuklarda da ‘deprem travması’ riskini artırdı.
İzmir Ekonomi Üniversitesi Psikoloji Bölümü Lisans Programı 5 yıl süreyle Akredite Edilmiştir
İzmir Ekonomi Üniversitesi Psikoloji Bölümü Lisans programımız, Türk Psikologlar Derneği Akreditasyon Üst Kurulunun değerlendirmesi sonucunda gerekli ölçütleri karşıladığı saptanarak 5 yıl süreyle
‘Psikolojik merkez’ İzmir’in hizmetinde
Psikolojik desteğe ihtiyaç duyan kişilere en uygun şartlarda hizmet verilmesi amacıyla İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) bünyesinde faaliyete geçen Psikoloji Uygulama ve Araştırma
İzmir Ekonomi’den ‘psikolojik’ merkez
Ege Bölgesi’nde klinik psikolog yetiştiren tek vakıf üniversitesi olan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), psikolojik desteğe ihtiyaç duyan tüm İzmirlilerin birebir hizmet alabileceği
Psikoloji Bölümü Pandemi Süreci Etkinlikleri Webinar dizisinin dördüncüsü "Yaşam Dengesi Evden Çalışmak" gerçekleştirildi
Psikoloji Bölümü öğretim üyelerinden Dr. Öğr. Üyesi Nevra Cem Ersoy'un "Yaşam Dengesi Evden Çalışmak" başlıklı konuşmasına aşağıdaki bağlantıya tıklayarak ulaşabilirsiniz.
Psikoloji Bölümü Survive@home Seminerleri'nin dördüncüsü "Salgın Sürecinde Yas Deneyimleri" Instagram Canlı Yayın'da gerçekleştirildi
Psikoloji Bölümü asistanlarından Araş. Gör. Özge Yüksel'in "Salgın Sürecinde Yas Deneyimleri" başlıklı konuşmasına aşağıdaki bağlantıya tıklayarak ulaşabilirsiniz. https://youtu.be/29F3YW9Udec
Psikoloji Bölümü Pandemi Süreci Etkinlikleri Webinar dizisinin üçüncüsü "Değişime İzin Ver Beyinde Karar Verme Süreçleri" gerçekleştirildi
Psikoloji Bölümü öğretim üyelerinden Doç. Dr. Burak Erdeniz'in "Değişime İzin Ver Beyinde Karar Verme Süreçleri" başlıklı konuşmasına aşağıdaki bağlantıya tıklayarak ulaşabilirsiniz.
Psikoloji Bölümü Survive@home Seminerleri'nin üçüncüsü "Kovid Günleri ve Motivasyonumuzu Korumak" Instagram Canlı Yayın'da gerçekleştirildi
Psikoloji Bölümü öğretim üyelerinden Dr. Öğr. Üyesi Nevra Cem Ersoy'un "Kovid Günleri ve Motivasyonumuzu Korumak" başlıklı konuşmasına aşağıdaki bağlantıya tıklayarak ulaşabilirsiniz. https://youtu.be/Lq0m62QkWFQ