Bizi takip edin
|
EN

PSY 428 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Travma Psikolojisi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PSY 428
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı, travma psikolojisi ile ilgili temel kavramları, psikolojik travmanın klinik görünümünü ve travmaya müdahale yöntemlerini tanıtmaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Travmatik olayın özelliklerini tanımlayabileceklerdir.
  • Travmatik stresin sebeplerini ve sonuçlarını açıklamayı hedefleyen farklı teorileri karşılaştırabileceklerdir.
  • Travmatik olaylara maruz kalmanın klinik etkilerini tartışabileceklerdir.
  • Afet sonrası yaygın görülen psikolojik tepkileri ve ülkemizde uygulanan afet sonrası psikososyal müdahale yaklaşımlarını tanımlayabileceklerdir
  • Psikolojik sağlamlık ve travma sonrası büyüme kavramlarını tartışabileceklerdir.
Ders Tanımı Bu ders, travma psikolojisi ile ilgili temel kavramları, travmatik olaylara maruz kalan kişilerin deneyimleyebileceği tepkileri, bu tepkilerin normal ve anormal boyutlarını ele almaktadır. Ders aynı zamanda travmatik stres yaşayan kişilere müdahale yöntemlerini, afetlerden sonra psikolojik ilk yardım ve psiko-sosyal destek uygulamalarını da tanıtmaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, Travma Kavramının Tanımı, Farklı Travma Çeşitleri
2 Stres, İnsanın Strese Tepkisi, Stres Tepkisinin Normal ve Anormal Boyutları Steven N. Gold (Ed.), “Defining Trauma”, chap. 2 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 15-34.
3 Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve Diğer Travma ile İlişkili Bozuklukların Klinik Görünümü Epidemiyolojisi, Etiyolojisi ve Semptomları Steven N. Gold (Ed.), “Trauma and Posttraumatic Stress Disorder Prevalence and Sociodemographic Characteristics”, chap. 4 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 63-86. Steven N. Gold (Ed.), “Acute Stress Disorder and Posttraumatic Stress Disorder”, chap. 10 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 161-184.
4 Travma Kuramları Steven N. Gold (Ed.), “Behavioral, Cognitive, Biological, and Neurocognitive Conceptualizations of Posttraumatic Stress Disorder”chap. 21 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 407-428. Ehlers, A., & Clark, D. M. (2000). A cognitive model of posttraumatic stress disorder. Behaviour research and therapy, 38(4), 319-345.
5 Çocuk ve Ergenlerde Travmatik Stres Tepkileri Steven N. Gold (Ed.), “Child Physical Abuse”, chap. 6 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 99-117.
6 Travma ve Kültür Psikolojik Dayanıklılık Travma Sonrası Büyüme Steven N. Gold (Ed.), “Spiritual Challenges Resulting from Trauma: Implications for Inclusive Psychotherapy”, chap. 28 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 559-572. Steven N. Gold (Ed.), “Trauma Resiliency and Posttraumatic Growth”, chap. 5 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge Volume.2, (American Psychological Association, 2017), 89-113.
7 Doğal Afetler Steven N. Gold (Ed.), “Assisting Individuals and Communities After Natural Disasters and Community Traumas”, chap. 5 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 87-98. Neria, Y., Nandi, A., & Galea, S. (2008). Post-traumatic stress disorder following disasters: a systematic review. Psychological Medicine, 38(4), 467-480.
8 Gözden Geçirme ve Misafir Konuşmacılar
9 İnsan Eliyle Gerçekleşen Felaketler Göç ve Yerinden Edilme Nickerson, A., Liddell, B. J., Maccallum, F., Steel, Z., Silove, D., & Bryant, R. A. (2014). Posttraumatic stress disorder and prolonged grief in refugees exposed to trauma and loss. BMC Psychiatry, 14(1), 1-11. doi: 10.1186/1471-244X-14-106 Patanè, M., Ghane, S., Karyotaki, E., Cuijpers, P., Schoonmade, L., Tarsitani, L., & Sijbrandij, M. (2022). Prevalence of mental disorders in refugees and asylum seekers: A systematic review and meta-analysis. Global Mental Health. doi: 10.1017/ gmh.2022.29
10 Travma Sonrası Strese Müdahaleler – I: Koruyucu, Önleyici ve Psikososyal Müdaheleler Steven N. Gold (Ed.), “Prevention of Posttraumatic Stress Disorder”, chap. 23 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge Volume.2, (American Psychological Association, 2017), 483-498. Demircioglu, M., Seker, Z., & Aker, A. T. (2019). Psychological First Aid: Objectives, Practicing, Vulnerable Groups and Ethical Rules to Follow/Psikolojik Ilk Yardim: Amaglari, Uygulanisi, Hassas Gruplar ve Uyulmasi Gereken Etik Kurallar. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar/Current Approaches to Psychiatry, 11(3), 351-363.
11 Travma Sonrası Strese Müdahaleler – I: Özelleşmiş Tedaviler ve Psikoterapiler Steven N. Gold (Ed.), “Cognitive Therapy”, chap. 7 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge Volume.2, (American Psychological Association, 2017), 143-168. Steven N. Gold (Ed.), “Exposure Therapy”, chap. 8 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge Volume.2, (American Psychological Association, 2017), 169-192.
12 İkincil Travma Tükenmişlik ve Şefkat Yorgunluğu Tükenmişlik ve Şefkat Yorgunluğu Steven N. Gold (Ed.), “Secondary Traumatization and Compassion Fatigue”, chap. 29 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 573-594.
13 Kayıp ve Yas Djelantik, A. M. J., Smid, G. E., Kleber, R. J., & Boelen, P. A. (2017). Symptoms of prolonged grief, post-traumatic stress, and depression after loss in a Dutch community sample: A latent class analysis. Psychiatry research, 247, 276-281.
14 Grup Sunumları ve Sınıf Tartışmaları Sunumların konsept notları
15 Grup Sunumları ve Sınıf Tartışmaları Sunumların konsept notları
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Gold, S. N. (Ed.). (2017). APA handbook of trauma psychology: Foundations in knowledge. American Psychological Association. ISBN: 978-1433826535

 

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
40
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
45
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
55
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
45
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
2
28
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
40
40
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
14
14
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
50
50
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur.

2

Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur.

X
3

Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur.

X
4

Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur.

X
5

Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur.

6

Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur.

7

Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur.

8

Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur.

X
9

Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir.

X
10

Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler.

11

Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


Sosyal Medya

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.