Bizi takip edin
|
EN

PSY 490 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Bağımlılık
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PSY 490
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı, maddeye bağlı bağımlılıklardan (ör. alkol, opioidler, uyarıcı maddeler), maddeye bağlı olmayan bağımlılıklara (ör. kumar, internet, teknoloji vs.) kadar bağımlılık davranışını incelemektir. Bu amaçla çeşitli bağımlılıklar, madde türleri ve etkileri, etiyoloji ve önleme yöntemleri tartışılacaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Farklı maddelerin sinir sistemi üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını açıklayabileceklerdir.
  • Maddeye bağlı olan ve olmayan bozuklukları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebileceklerdir.
  • Yoksunluk, tolerans ve bağımlılıkların sonuçlarını açıklayabileceklerdir.
  • Bağımlılığın gelişiminde rol oynayan muhtemel nedenleri ve risk faktörlerini tanımlayabileceklerdir.
  • Kültürel-sosyal bakışı tanımlayabilecektir.
  • Bağımlılığı önleme çalışmalarını tartışabileceklerdir.
Ders Tanımı Bu ders, maddeye bağlı ve bağlı olmayan bağımlılıkların temel kavramları, farklı maddeleri ve bunların etkilerini, bağımlığa yol açan risk faktörleri, psikolojik ve sosyal etkenleri ve sağlık sonuçları gibi konuları ele almaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 1-12
2 Farklılıklar ve Madde Bağımlılığı Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 13-42
3 Madde Çeşitleri ve Etkileri Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 43-78
4 Değerlendirme Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 79-114
5 Ara sınav I
6 Bağımlılığın Psikososyal Temelleri Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 115-136
7 Bağımlılığın Psikososyal Temelleri Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 115-136
8 Teknoloji Bağımlılığı Montag, C., & Reuter, M. (2015). Internet addiction: Neuroscientific approaches and therapeutical interventions. Springer. Bölüm 8, ss.131-143
9 Teknoloji Bağımlılığı ve Terapötik Müdahaleler Montag, C., & Reuter, M. (2015). Internet addiction: Neuroscientific approaches and therapeutical interventions. Springer. Bölüm 8, ss.167-183
10 Arasınav II
11 Kumar Bağımlılığı Heinz, A., Romanczuk-Seiferth, N., & Potenza, M.N., (2019). Gambling disorder. Springer. Bölüm 2, ss. 15-29
12 Kumar Bağımlılığının Epidemiyolojisi Heinz, A., Romanczuk-Seiferth, N., & Potenza, M. N. (2019). Gambling disorder. Springer. Bölüm 3, ss. 29-48
13 Psikolojik Müdahaleler Heinz, A., Romanczuk-Seiferth, N., & Potenza, M. N.( 2019). Gambling disorder. Springer. Bölüm 9, ss. 181-194
14 Önleme Çalışmaları Heinz, A., Romanczuk-Seiferth, N., & Potenza, M. N. (2019). Gambling disorder. Springer. Bölüm 14, ss. 297-312
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
40
Final Sınavı
1
50
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
2
28
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
4
4
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
2
10
20
Final Sınavı
1
20
20
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur.

X
2

Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur.

X
3

Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur.

4

Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur.

X
5

Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur.

6

Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur.

7

Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur.

8

Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur.

9

Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir.

X
10

Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler.

11

Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


Sosyal Medya

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.