GEHU 203 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Çağdaş Dünya Tarihi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEHU 203
Güz/Bahar
3
0
3
5

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilere insanlığın son binyıldaki politik, sosyal ve ekonomik durumu hakkında bir kavrayış sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Modernitenin ekonomik, sosyal ve siyasi yönlerini tarihsel bakış açısıyla açıklayabilecek
  • Çağdaş dünya tarihinin kökenlerindeki önemli fikirleri açıklayabilecek
  • Çağdaş dünyayı şekillendiren devrimleri ( tarım, sanayi, ideolojik ve teknolojik) açıklayabilecek
  • Çağdaş dünyayı şekillendiren sömürgecilik, kölelik, emperyalizm, otoriter ve totaliter rejimler ve siyasi aşırıcılık gibi olumsuz fenomenlere dair bilgi sahibi olabilecek
  • Çağdaş dünyayı şekillendiren fikirlere ve onlarla özdeşleşen siyasi pratikleri ( bireysel ve kolektif siyasi haklar, ekonomik ve mülkiyet hakları, azınlık hakları gibi) ve bunlarla ilgili kurumları (ilgili uluslararası anlaşmaları ve BM, EU, OSCE gibi uluslararası organizasyonları) açıklayabilecek
  • Çağdaş dünyanın temellerini oluşturan üç önemli siyasi rejimi açıklayabilecek ( Liberal demokrasi, liberal olmayan demokrasi ve otoriter /totaliter rejimler)
Tanımı Bu ders, insanlığın 15. ve 21. yüzyıllar arasındaki siyasi, sosyal ve ekonomik tarihi hakkında bir tanıtım dersidir.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş ve dersin tanıtılması
2 Avrupa'nın Kara ve Deniz Gücü Yükselişi; Finansal Devrim; Westphalia Düzeni Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Pre-industrial World” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 3-30. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 51-70.
3 Belgesel Film Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Preindustrial World” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 31-100 Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 70-77
4 Fransa Krallığı'nın ve Fransız-İngiliz Küresel Mücadelesinin Yükselişi; Amerikan Bağımsızlık Savaşı, Fransız Devrimi ve Napolyon Savaşları Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Preindustrial World” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 100-142. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 77-128.
5 Film / Metternich Düzeni ve Avrupa Uyumu; Sanayi Devrimi Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Industrial Era” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 143-169. Norman Rich, “Peacemaking 1814-1815” and “Peacekeeping 1815-1823: The Concert of Europe” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 1-43. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 128-143.
6 Arasınav I
7 Amerikan İç Savaşı ve "Yeniden Birleşme"; İtalyan ve Alman Birleşmeleri Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Industrial Era” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 170-193. Norman Rich, “The Great Powers and the American Civil War” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 147-164. Norman Rich, “The Unification of Italy” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 123-144. Norman Rich, “The Unification of Germany” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 184-215. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 159-165.
8 İttifaklar Sistemi, Emperyal Çatışmalar, Üçlü İtilafa karşı Üçlü İttifak; Birinci Dünya Savaşı Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Industrial Era” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 194-274. Norman Rich, “The Breakdown of Bismarck’s Alliance System” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 251-262. Norman Rich, “Confrontational Diplomacy” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 408-420. Norman Rich, “The Coming of World War I” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 440-461. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 171-285.
9 Birinci Dünya Savaşı sonrası Antlaşmalar ve İki Savaş Arası Dönem; Totaliter Rejimlerin ve Revizyonizmin Yükselişi; Milletler Cemiyeti’nin Başarısızlığı, Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Preindustrial World” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 275-343. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, pp. 13-65.
10 Arasınav II
11 İkinci Dünya Savaşı; İkinci Dünya Savaşı Sonrası Antlaşmalar; İki Kutuplu Dünyanın Ortaya Çıkışı; Soğuk Savaş Yılları Paul Kennedy, “Strategy and Economics, Today and Tomorrow” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 333-373. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, pp. 101-201.
12 Süper Güçlerin Güç Dengesi ve Yumuşama; "İkinci Soğuk Savaş" ve Doğu Bloku'nun Çöküşü Paul Kennedy, “Strategy and Economics, Today and Tomorrow” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 373-535. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, pp. 202-520.
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Dersin Kitabı

Paul Kennedy, The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500  to 2000.

Norman Rich, Great Power Diplomacy, 1814-1914.

Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e.

Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994.

Diğer Kaynaklar

Tavsiye edilen okumalar (ulusal ve uluslararası yayınlanmış siyasi tarih kitapları)

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
15
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
2
40
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
25
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
75
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
25
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
2
12
Final / Sözlü Sınav
1
15
    Toplam
145

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Psikoloji alanındaki kavram ve görüşleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek
2 Bilimsel düşünce anlayışına, eleştirel düşünme becerilerine sahip olabilmek, insan davranışı, zihin ve deneyimleri konusunda ilgi ve merak geliştirebilmek, edinilen bilgileri değerlendirip, süzgeçten geçirebilmek
3 Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yerel ve küresel düzeyde kullanabilmek
4 Psikolojiye katkıda bulunabilecek diğer disiplinlerden yararlanabilmek ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak
5 Psikoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak
6 Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak konumlanışını, davranışsal ve zihinsel süreçleri tarihsel bir perspektifle nasıl ele aldığı ve hangi yöntemlerle incelediği bilgisine sahip olmak
7 Temel kuramsal yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını ayırt edebilmek, karşılaştırma yapabilmek, benzerlik ve farklılıklarını, katkı ve sınırlılıklarını ifade edebilmek
8 Nicel ve nitel veriye dayalı psikoloji bilgilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilecek şekilde etkin anlatım ve dil becerileriyle ifade edebilmek
9 Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal olay ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olmak ve bu konudaki duyarlık ve farkındalıklarının aynı zamanda, psikoloji bilgisine, sorusuna ve araştırmalarına da eşlik edebilmesini sağlamak
10 Psikoloji alanında edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri endüstri alanında etkin ve verimli bir şekilde kullanabilmek, sorunlara çözüm üretebilmek ve endüstriyel gelişime katkı sağlayabilmek
11 Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli teknik ve araçgereç bilgisine sahip olmak

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest